Molnár Ferenc Liliom című drámáját nem most láttam előszőr
színpadon, hanem 2014. június 19-én, pont a születésnapomon a Thália Színházban,
Csányi Sándor és Schell Judit főszereplésével. Akkor egy könnyed, mégis
a mű mondanivalóját tekintve szomorú, de a problémát a gyökerénél fogva
bemutató előadást vittek színpadra. Bevallom őszintén, hogy Csányi Sándor
játékáért nem rajongtam, szerintem a szerepét túljátszotta. A díszlet,
a szereposztás, a jelmezek azonban kiválóak voltak. Éppen emiatt is kíváncsian
vártam, hogy a Vígszínház rendezője, ifj. Vidnyánszky Attila hogyan jeleníti
meg ezt a nem túl vidám történetet.
A 2018. december 15-én bemutatott színmű nem vonzza a
közönséget. Ezt jegyvásárláskor még nem láttam, viszont egy-két nappal az
előadás előtt ránéztem, van-e szabad hely. Meglepődve tapasztaltam, hogy
temérdek jegyet lehet még rá kapni. Akkor már kezdtem gyanakodni. Itt valamit
nagyon elrontottak, vagy még mindig nem elég befogadó Budapest közönsége a
Vígszínház modern megjelenítésére?
Valószínű én sem vagyok az. Amikor elindítottam ezt a
blogot, reméltem és célul tűztem ki, nem leszek kritikus, nem fogok lehúzni
semmit, akkor inkább nem írok róla. Emellett viszont most nem tudok és nem is
akarok elmenni. Molnár Ferenc a magyar drámatörténet egyik legkiemelkedőbb
alakja, darabjai sikeresek voltak régen és ma is. A rendezés sikerülhet nagyon
jól is, de borzalmasan el is lehet rontani. Na a Vígszínházban ifj.
Vidnyánszky Attilának az utóbbit sikerült. A történet adott, ezen nincs mit
változtatni, de olyan eszközöket alkalmazott, amivel nem tudok azonosulni.
A történet maga 1909-ben született a drámaíró tollából.
Liliom, a ligeti hintáslegény egy tavaszi vasárnapon találkozik Zeller Júlia
mindenessel. Julit a körhinta tulajdonosnője kitiltja a hintáról, mert
állítólag erkölcstelenül viselkedett. Liliom megvédi a lányt, és ezért kirúgják
az állásából; Juli vele marad, pedig ha nem ér haza időben, őt is elbocsátják.
(Hozzáteszem, ez utóbbi a Vígszínház előadásából nem derül ki. Csökönyösen,
dacosan, Julika ott marad Liliommal.) Az estébe forduló szürkületben, egy
félreeső padon együtt hallgatnak arról, amire nincsenek szavaik. És együtt
kezdenek másnap új életet, pénz nélkül, lakás nélkül, munka nélkül, jövő
nélkül. Ragyogó, akácvirág-illatú szerelmük azonban fényét veszti a külvárosi
hétköznapok nélkülözésében, és sorsuk megállíthatatlanul sodorja őket a
tragikus vég felé.
A Víg színpadán az akácfás városligeti padon történik még
valami: rendőrök jelennek meg fenyegetően. Liliomot tolvaj gazemberként
állítják be, de ennek ellenére a lány mégis vele marad, bár már ekkor is
láttatja a rendező, hogy a férfi erőszakos és rosszéletű. Az első felvonás - hűen
a dráma eredeti mondanivalójához - elmeséli, miként lesz ebből az előadásból
igazán tragédia és Liliom, aki a darab elején sem volt éppen feddhetetlen,
hogyan válik a „szükség” által majdnem gyilkossá és bűnözővé. Amikor kiderül,
hogy Julika gyermeket vár, a rendező 4-5x megismétli, eljátszatja a jelenet
szereplőivel azt. Kérdezem én, hogy miért? Értelmetlen, időhúzás, ami inkább
idegesítő, mint a darab igazi mondanivalója szempontjából releváns elem. Aztán
az első felvonás végén angyalokat látunk, egyik repül, a többiek össze-vissza
járkálnak, értelmetlen zagyvaság és katyvasz kerekedik hirtelen a színpadon. És
a szünetet egy tábla felmutatásával jelzi a paddal az égbe emelkedő angyal (?),
hogy ideje felállni és kimenni. Sőt, amikor a közönség nem mozdul, mert megdöbben
a látottaktól, még enyhén kellemetlenül közli is, hogy „mit vártok? Menjetek
már ki szünetre!” Csodálatos, mondhatom. Még fel is szólít, hogy menjek már ki
a nézőtérről. És ha nem szeretnék? Meg amúgy is?! A szünetben repkedő angyal az
égben (kötélen felhúzva a nézőtér fölé), a színpad közepén vacsorázó társával
(az angyali kar jegyzője levest falatozik egy asztalnál), egy-ketten
angyalszárnnyal felruházott statiszta a nézők között lófrál, miközben a
technikus kollégák próbálnak rendet tenni a következő felvonás előtt. Dió és
talán kavics (messziről utóbbit nem tudtam kivenni) szanaszét a deszkákon?
Milyen jelentést tulajdonított ezeknek az apróságoknak a rendező? Mert az
eredeti darabhoz és Molnár Ferenc mondanivalójához csekély köze van, azt biztosan
állítom. Egy szó, mint száz, érthetetlen katyvasz az egész.
A második felvonás szánalmasabb, mint az első. A szünet
alatt a nézőtér felett „repkedő” (lebegő) angyal cipője talpán egy előre
ráfestett felirat jelzi, hogy második felvonás. A lámpák tizenöt-húsz percen
keresztül megvilágítanak mindent, és nem kapcsolják le, hogy jobban lássuk. (A
felvonás maximum 40 perc lehetett, de örökkévalóságnak tűnt, mire vége lett.)
Időközben a hangosító is felébredt, mert az első felvonás alig hallhatósága után
most az első megszólaló őrjöng. Persze nem szándékosan, csak valamit sikerült
még ezzel is elbénázniuk
A második felvonás tehát az angyali ítélőszék előtt
kezdődik. Egy építkezésen használható mobil emelőeszközzel emelkedik fel és le
Isten (?), hogy Liliommal szót értsen mint bíró (?). Azért ennyi kérdőjel, mert
nem jön át egyértelműen, hogy mit is akart a rendező. Arról nem is beszélve,
hogy a felvonás tele van sallanggal és időhúzással, majd nagyon gyorsan vége is
lesz. Igazából nem tudom eldönteni, hogy sírjak vagy nevessek. Mert néha
annyira elképzelhetetlenül szürreális, amit a színpadon látunk, hogy inkább
csak fogom a fejem, és hatalmas sóhajtással arra gondolok, szegény Molnár
Ferenc, jobb, hogy ezt nem látja.
Nem vagyok "Vidnyánszky-ellenes”. Szeretem az elvont és
modern darabokat is. Szeretem, amikor elgondolkoztató, és „arcon csapó” egy-egy
történet és megjelenítés. De ez az előadás annál, hogy az életemből elvett közel
három órát, nem adott többet számomra. A szünetben többen ott is hagyták. Régen
álltam fel és mentem haza szünetben, és most is csak azért nem tettem, mert
akkor hogyan fogalmazhatnék meg véleményt valamiről, amit nem is láttam? De
sajnálom rá utólag az időt. Az egyetlen jó dolog ebben az előadásban a
társaságom volt, akivel mentem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése